TIKTOK CONTENT CREATOR @YUSKYAUDAH'S STRATEGY AS A FORM OF SELF-EXISTENCE

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Nurul Febriyanti
Nur Aini Shofiya Asy'ari
Helmi Azahari

Abstract

Social media is now an important aspect of individuals' daily activities, especially among generations Y and Z, who use it to express themselves and build their identities. The @Yuskyaudah account uses TikTok to build its existence and has been successful on FYP several times. The purpose of this study is to determine the content strategy of TikTok creator @Yuskyaudah as a form of self-existence through a study of Regina Luttrell's Circular Model of Some theory. Using a descriptive qualitative approach, this study examines the content production process, interactions with audiences, and strategies used by Yusky to construct his existence on the platform. Using a qualitative approach, data was collected through in-depth interviews and content observations and then validated using method triangulation techniques. The results of the study show that Titok @Yuskiyauda's content applies the concept of share, optimize, manage and engage to developself-existence.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Febriyanti, N., Asy’ari, N. A. S., & Azahari, H. (2025). TIKTOK CONTENT CREATOR @YUSKYAUDAH’S STRATEGY AS A FORM OF SELF-EXISTENCE. ASPIRATION Journal, 6(1), 70–92. https://doi.org/10.56353/aspiration.v6i1.104

References

  1. Butar-butar, R. A. (2023). HUBUNGAN KONSEP DJRI DENGAN KEPERCAYAAN DIRI P ADA SISWA DI MTs AL - JIHAD MEDAN.
  2. Fadhilah, N., & Erianjoni, E. (2021). Penggunaan Aplikasi Tik Tok bagi Mahasiswa Fakultas Ilmu SosialUniversitas Negeri Padang. Jurnal Perspektif, 4(3), 320. http://perspektif.ppj.unp.ac.id/index.php/perspektif/article/view/449
  3. Hanisah, N., & Arsi, A. A. (2025). Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora Kajian teori kultivasi : Implikasi konten Boys ’ Love terhadap kehidupan pribadi dan sosial Kaum Fujoshi dan Fudanshi di Indonesia Cultivation theory study : Implications of Boys ’ Love content on the personal and s. 11(February), 155–176.
  4. Hastharita, R. (2024). Facebook dan Etika Digital : Pendekatan Hukum Islam terhadap Batasan Konten Media Sosial. 01(04), 672–677.
  5. Iswarani, M. P., & Gautama, M. I. (2022). Penggunaan Aplikasi TikTok Sebagai Ajang Eksistensi Diri Bagi Remaja (Studi Kasus Siswa SMAN 5 Bukittinggi Kelas XI IPS). Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi Dan Pendidikan, 5(1), 37–46. http://perspektif.ppj.unp.ac.id/index.php/perspektif/article/view/588
  6. Lestari, A. T., & Ni’matu Rohmah, A. (2023). Penggunaan Instagram Sebagai Bentuk Eksistensi Diri Pada Konten Kreator Irfan Ghafur. EJournal S1 Ilmu Komunikasi, 2023(1), 167–176.
  7. LOLITA SITANGGANG. (2024). ANALISIS KEADABAN WARGA NEGARA DIGITAL. PADA PENGGUNA MEDIA SOSIAL SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI 16 KOTA JAMBI. 19(1978), 5145–5156.
  8. Mahardhika, S. V., Nurjannah, I., Ma’una, I. I., & Islamiyah, Z. (2021). Faktor-Faktor Penyebab Tingginya Minat Generasi Post-Millenial Di Indonesia Terhadap Penggunaan Aplikasi Tik-Tok. SOSEARCH : Social Science Educational Research, 2(1), 40–53. https://doi.org/10.26740/sosearch.v2n1.p40-53
  9. Meilinda, R., Purwanti, S., & Arsyad, A. W. (2023). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DALAM MENCIPTAKAN PERSONAL BRANDING PADA BEAUTY VLOGGER MEYFANG. 11(4), 49–59.
  10. Nurin Nashfati. (2023). EFEKTIVITAS FITUR FOR YOUR PAGE (FYP) DI APLIKASI TIKTOK DALAM PEMENUHAN KEBUTUHAN HIBURAN.
  11. Okta, M., Tsabitah, G., & Takarini, N. (2024). STRATEGI OPTIMALISASI KONTEN KREATOR PADA MEDIA : TIKTOK DAN INSTAGRAM PADA PERUSAHAAN DREAM . CO . ID. 12(sekarang X), 242–246.
  12. Putri, N. C., Kusma, A., & Adim, R. (2023). Strategi Pembuatan Konten Kreatif oleh Influencer dalam Melakukan Endorsement melalui Instagram. 1(1), 30–37.
  13. Putri, S. D., & Azeharie, S. (2021). Strategi Pengelolaan Komunikasi dalam Membentuk Personal Branding di Media Sosial Tiktok. Koneksi, 5(2), 280. https://doi.org/10.24912/kn.v5i2.10300
  14. Rahmadanni Pohan, Leni Fitrianti, R. H. S. (2017). Program Mushafahah(Bersalaman) SebagaiUpaya Character BuildingPada SiswaSekolah Dasar Islam Swasta Pekanbaru. 2(01), 1–20.
  15. Renanda, A., Qohar, A., & Chandra, T. D. (2023). Analisis Peningkatan Level Berpikir Geometri Mahasiswa Berdasarkan Teori Van Hiele dengan Pendekatan Konstruktivisme. Jurnal Tadris Matematika, 6(1), 101–114. https://doi.org/10.21274/jtm.2023.6.1.101-114
  16. Safitri, U., & Naini, A. M. I. (2020). Penggunaan Aplikasi Tiktok Pada Generasi Z di Masa Pandemi. Universitas Sebelas Maret, 19(X), 12–26.
  17. Salma, D. A., & Albab, C. U. (2023). Strategi Konten TikTok @ jpradarsemarang dalam Meningkatkan Engagement Content Strategy TikTok By Radar Semarang In Improving Engagement. 5(2).
  18. Sangadji, F. A. P., Fitri, A. C. S., Sitanggang, D. A., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Peran Media Sosial Tiktok Sebagai Platform untuk Pengembangan Bisnis di Era Digital. KARYA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 1–7.
  19. Sari, N., & Unggul, E. (2024). TRANSFORMASI NET TV : PENGGUNAAN NETVERSE DALAM ERA KONVERGENSI MEDIA. 9(4), 894–908.
  20. Setiawati, I. B., & Ismail, J. (2025). Pemanfaatan Digital Marketing dalam Membangun Brand Awareness Institusi Pendidikan Tinggi.
  21. Sri, H. (2020). Analisis Implementasi Kebijakan Sistem Pengelolaan Aset Desa ( SIPADES ) Pemerintah Desa Wukirsari di Kabupaten Sleman. 3(2), 119–124.
  22. Sutrisno, A. P., & Mayangsari, I. D. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram @Humasbdg Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Followers. Jurnal Common, 5(2), 118–133. https://doi.org/10.34010/common.v5i2.5143
  23. Syarifah, A., & Urfan, N. F. (2024). Representasi Dampak Hoax Pada Film Budi Pekerti Karya Wregas Bhanuteja : Konten Viral Abstrak. 5(3), 2864–2876.
  24. Ummah, M. S. (2019). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
  25. Utami, K. N. (2024). PENGUNGKAPAN DIRI DITINJAU DARI HARGA DIRI DAN JENIS KELAMIN PADA MAHASISWA FAKULTAS MANAJEMEN STIE B BANK BPD JATENG PENGGUNA TIKTOK.
  26. Verianty, W. A. (2024). POV Adalah Point of View, Sebuah Sudut Pandang dalam Karya Sastra dan Media Sosial. Liputan6.Com. https://www.liputan6.com/hot/read/5731460/pov-adalah-point-of-view-sebuah-sudut-pandang-dalam-karya-sastra-dan-media-sosial?page=2
  27. Viana Sari, O., & Abidin, S. (2024). Konstruksi Bentuk-Bentuk Komunikasi Dan Identitas Diri Konten Kreator Dio Prayogi Pada Media Sosial TikTok Dalam Dunia Virtual. Scienta Journal: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1–9.